Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van DeniseenTessa - WaarBenJij.nu Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van DeniseenTessa - WaarBenJij.nu

Java

Door: Denise en Tessa

06 December 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Lieve vriendjes en vriendinnetjes,

Op 27 november hebben we het mooie Sumatra achter ons gelaten en zijn we naar de grote, vieze stad Jakarta gevlogen. Hier aangekomen was het nog een hele klus om de halve stad door te komen met backpack en al, maar we've made it! In Jakarta merkte we dat we niet zomaar alles kunnen zeggen wat we denken want er zijn een heleboel Indonesiërs die een aardig woordje Nederlands kunnen spreken. Leuk om te merken dat mensen je in het Engels aanspreken en je vertelt dat je uit Nederland komt er in het Nederlands wordt overgegaan. Vaak kennen ze mensen / familie in Nederland of heeft een opa / oma vroeger voor Nederlanders gewerkt. Na 1 volle dag in Jakarta zijn we met een 8 uur durende treinrit naar Yogyakarta gereisd. Daar aangekomen zijn we met een taxi naar ons ' horror ' hotel gegaan. Denk hierbij aan een doorgezakt bed, spinnenwebben en een pisstank in de kamer en een rat die voor je deur langs loopt. Maar goed, om niet te lang in het hotel te hoeven zijn, zijn we een stukje gaan lopen en kwamen we bij een overdekt zaalvoetbalterrein uit waar we een wedstrijd tussen 2 schoolteams hebben gezien. Gelukkig gingen we na 1 nacht verder richting Borobudur, een grote boeddhistische tempel. Deze trip hebben we met de bus en tuktuk gedaan, erg leuk! 'S middags zijn we oer-hollands de omgeving gaan verkennen op de fiets, en wat hoort daarbij, jawel, een regenbui. Om het goed te doen, een bui waarbij je tot op je onderbroek nat bent. ' S avonds hebben we dan ein-de-lijk saté ayam op, heerlijk! Op onze kamer aangekomen hadden we een verrassing, nja niet 1 maar wel een stuk of 30 vliegende mieren! Tessa had een paar dagen eerder nieuwe slippers gekocht en die kwamen nu goed van pas. Echter lukte het niet om alle vliegende mieren te vermoorden , dus moesten we iets anders verzinnen, onze klamboes! Nadat we onze kamer hadden verbouwd hebben we goed kunnen slapen. Die dag erna zijn we naar de Borobudur geweest, heel imposant om te zien en bijzonder om te bedenken dat ze het zo mooi hebben kunnen restaureren nadat het bedolven was onder as van een uitbarsting van de Merapi vulkaan. Terug richting Yogya zijn we een stukje met een paardenkoets gegaan.
In Yogya aangekomen bleek dat ze daar ook een huisrat hadden die in de keuken rondliep, op dat moment vroegen we ons af of het hier normaal is of dat wij gewoon pech hebben... Vanuit Yogya zijn we richting de Prambanan, een hindoeïstisch tempelcomplex gegaan, ook dit was erg mooi om te zien. Verder hebben we in Yogya een aantal keer lekker geluncht, oa bij Dunkin Donut en de pizza hut, moet ook kunnen in Indonesië!
Vanuit Yogya hebben we een twee daagse tour kunnen regelen via de Bromo vulkaan naar Bali. We hebben de eerste dag van de tour voornamelijk, 13 uur, in een minibusje zonder airco en met Chinezen doorgebracht. Na een paar uurtjes slapen zijn we naar een uitkijkpunt gegaan waar we de zon op hebben zien komen met uitzicht op de Bromo vulkaan en de hoogste vulkaan van Java, de Gunung Semeru. Dit was adembenemend mooi om te zien. Daarna zijn we naar de Bromo gereden en hebben we die beklommen. Het was nog best een eindje en wat een zwavelstank. Boven op de Bromo vulkaan bleek dat er geen meer in de krater zat, dit hadden we beiden wel verwacht, het enige wat we nu zagen was een gat waar zwavelrook uitkwam. Om niet dezelfde tocht naar beneden te gaan, zijn we via een steile, alternatieve, niet bestaande route gegaan. Dit was best even spannend, maar met sokken vol zwart zand hebben we toch een klein stukje af kunnen snijden. Na dit avontuur zit onze reis op Java, dus ook dit verhaaltje, erop.
Tot snel!
Xx Denise en Tessa

• 06 December 2014 - 15:01

Ingrid:

O, wat spannend allemaal. kun je een boeda beeldje meenemen Denise ? Lijkt me echt heel leuk om daar zoals jullie rond te struinen. Hier is alles oke,huis weer verhuurd en sinterklaas is weer richting spanje.
    Ben de kerstboom op aan t zetten en Max is naar kapper geweest.
    Meiden heel veel plezier en bedankt voor jullie berichtje. Groetjes en veel kusjes uit Breda

• 06 December 2014 - 18:12

Nicole :

Lieve Den!

Wat leuk om jullie verhalen te lezen!
    In een kleine maand tijd al veel gezien en gedaan.
    Geniet ervan!!

Liefs X Nico.

• 06 December 2014 - 18:34

Johan En Anja:

Hoi schatten,
    Wat een geweldige verhalen weer, ik zie bepaalde gebeurtenissen zo voor me (met de nodige uithalen van Tessa) zoals oa. jullie ontmoetingen met ratten, vliegende vieze insecten (wilde je niet naar huis Tes? hoe vaak heeft ze dat geroepen Denise?) En dat het filmpje wat Bram had gekregen over de afdaling van de Bromo alleen door het giechelen al hebben jullie jezelf verraden dat het wel heel spannend was kanjers.
    Ook gaaf dat jullie al zoveel verschillende vervoersmiddelen uitgeprobeerd hebben. En wat gek moet dat zijn wanneer je zo ver van huis bent om toch in het nederlands te kunnen communiceren met de plaatselijke bevolking. Maar wat gaaf wat jullie allemaal al gedaan hebben
    , en wat jullie natuurlijk nog gaan doen.
    Dikke kus en knuffels van die andere uit Breda

• 06 December 2014 - 19:46

Joke En Pter De Leeuw:

Hoi Denise en Tessa,

Ik merk wel dat ik met mijn verhalen over de Gordel van Smaragd niet overdreven heb.
    Zoals ik je al zei was de ontmoeting met de oeran oetang ook voor ons de kers op de taart wat Sumatra betreft. In Jakarta hadden we toen het geluk dat we bij mijn broer logeerde en die samen met zijn vrouw onze gidsen waren. Wij hebben het geluk gehad dat we geen ratten tegengekomen zijn. Ik hoop dat jullie op Bali ook zo gaan genieten, daar is het ook te gek, wel totaal anders, het is ook een hindoecultuur. Als jullie de kans krijgen moet je een begrafenis bijwonen, heel bijzonder, zorg alleen dat je benen bedekt zijn, zowel voor mannen als vrouwen geldt dat kortom alles onder de navel de rest is niet belangrijk. Probeer ook naar Ubud te gaan, een heel mooi dorje met heel veel kunstenaars uit de hele wereld. Ik kan nog wel een paar A-viertjes doorgaan maar ervaar/ontdek het zelf, er is genoeg te beleven. Geniet nog heel veel van jullie verdere reis en kom straks gezond terug. Liefs, Joke en Peter. XXX

• 06 December 2014 - 20:06

Stefan En Gozina. :

Lieve dames,
    Wat gaaf om te lezen en wat maken jullie mooie dingen mee. We zijn erg benieuwd naar de foto's, dat zal straks wel een avondvullend programma worden. Leuk. Ook fijn om te lezen dat insecten niet eng zijn en ratten best lekker, je moet je een beetje aanpassen aan de cultuur en dat lukt jullie aardig. Geniet van alles wat op je pad komt en we zijn benieuwd naar het volgend verslag. Groetjes uit het kleine kikkerlandje van Stefan en Gozina

• 06 December 2014 - 22:53

Patricia:

Wat is het toch heerlijk om via een blog jullie belevenissen te kunnen volgen;) Ik heb met plezier jullie verslagen doorgelezen. Wat geweldig en stoer om Indonesië op deze manier te ontdekken. Ik geloof dat jullie inderdaad adembenemende dingen zien en beleven. Geniet heerlijk. Dikke x van Patricia, Corné en onze Zhi Yi.

• 06 December 2014 - 23:51

Isabelle Van Beek:

Hoi Denise (en Tessa ook al ken ik jou niet),
    Klinkt lekker avontuurlijk jullie reis. Hopelijk is t nu klaar met de ratten en kunnen jullie voor een klein/mooi prijsje prima overnachting regelen zonder allerlei viezigheid haha. Geniet er nog lekker van. Leuk reis verhaal. Groetjes

• 08 December 2014 - 20:50

Celine:

Hallo Tessa en Denise. Ondanks het ongedierte toch een heel mooie reis vermoed ik...geniet ervan! Niet zo moeilijk als je weet dat het hier zo'n graad of 6 en miezerig,druilerig weer is...maar jullie opgepast met de zon he, goed smeren is de boodschap.liefs oom Yves en tante Celine

• 08 December 2014 - 23:43

Eddie En Mia:

Hallo wereldreizigers,

Wow, wat een adembenemende belevenissen!!!!
    Tesamen met de schitterende foto's krijgen we door jullie verslagen een aardige indruk van de plekken die jullie aandoen, bedankt hoor! Net of we er even bij zijn;)! Leuk ook dat er bij verschillende foto's een titel staat.
    Wat hebben jullie al veel gezien zeg, en dat in nog geen 3 weken tijd. Net of jullie al veel langer op pad zijn! We zijn ontzettend benieuwd naar jullie nieuwe belevenissen! Maar....pak niet te veel alternatieve, niet bestaande routes hoor;)!
    Geniet nog met volle teugen verder!!!!!! Maar dat hoeven we eigenlijk niet te zeggen hè;)!
    Groetjes en veel liefs!