Bali - Reisverslag uit Pengabetan, Indonesië van DeniseenTessa - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Pengabetan, Indonesië van DeniseenTessa - WaarBenJij.nu

Bali

19 December 2014 | Indonesië, Pengabetan

Hallo lieve allemaal,

Na Sumatra en Java zijn we met de boot naar Bali gegaan. Ook wel Palau Dewata (Eiland der goden) genaamd. Dat ze hier de goden eren hebben we wel gemerkt! Overal zijn tempels te vinden en op elke hoek van de straat, bij mensen thuis en zelfs op auto's liggen kleine offers. Van bananenblad gevlochten mandjes met bloemen, rijst, wierrook, koekjes en soms zelfs snoep of sigaretten.

Ons Bali avontuur zijn we in het noorden begonnen, in Lovina Beach. Hoewel de naam een mooi strand doet verwachten, is het zand er zwart, wat even wennen is. Het leek er wel uitgestorven. Volgens mij hebben we er meer dolfijnen gezien dan mensen. Maar daar kwamen we eigenlijk ook voor. Heel speciaal om de dolfijnen te zien, maar anderzijds vonden we het ook zielig. Dit omdat de arme beestjes opgejaagd worden door de boten met toeristen.

Op doorreis naar het zuiden, Ubud om precies te zijn, hebben we voor de tweede keer tijdens deze reis een vulkaan gezien. Dit keer de Baturvulkaan met het gelijknamige meer. Mooie berg vonden wij zo!

Eenmaal in Ubud aangekomen was het gedaan met de rust! Gezelligheid, veel mensen en wat meer leven in de brouwerij. Vooral op onze eerste dag toen we een ceremonie ter ere van een crematie van een belangrijk lid van het koningshuis bijwoonden. Wat een gebeuren zeg! Honderden mensen zijn in de weer, de straten afgezet en zelfs de stroom ging even uit in de stad. Een hele stoet met mensen die een toren dragen door de straten langs de tempels, muziek maken en overal gouden en glinsterende versieringen!

In Ubud hebben we verder nog wat leuke dingen gedaan zoals Monkey forest, een kookworkshop, naar een traditionele dansvoorstelling en souvenirs shoppen! Aan winkeltjes hebben ze daar geen tekort! Ook hebben we nog een beetje Sinterklaas gevierd, omdat onze lieve teamies met de surprise avond ook een rijm voor ons hadden!
Het hoogtepunt was toch wel het bezoek aan het olifanten weeshuis! Hier hebben we de olifanten gewassen, mochten er op zitten en ze voeren (wauw!)

Iets meer aan de oostkust van Bali ligt Sanur, waar we lekker aan het strand onze reis verder konden plannen. Op een half uurtje varen hier vandaan ligt een klein eiland; Lembongan. Iedereen die ooit nog naar Bali gaat raden we aan om ook hier even langs te gaan. Want dit is echt een paradijsje! Witte zandstranden en super mooi blauw water! Het is een klein eiland en goed te doen om het met de scooter te verkennen. Dit was nogal een avontuur op zich, met al die smalle, stijle en hobbelige wegen vol gaten.
Het eiland heeft geen politie en de scooters ook geen nummerplaat, maar de mensen zijn er heel vriendelijk! Na drie dagen hebben we dit mooie plekje (en onze infinitypool) verlaten om richting de west-kust van Bali te gaan.
Daarover meer in ons volgende verhaaltje, waarin we hopelijk wat leuks kunnen melden aan jullie!

Veel liefs,

Tessa & Denise

• 19 December 2014 - 12:10

Johan En Anja:

Hoi schatten.
    Wauw wat een belevenissen weer. Eindelijk je dolfijnen van dichtbij gezien kippenvel momentje alleen jammer van die opjagende boten.
    En wat moet die crematie indrukwekkend zijn geweest toch ff anders dan hier je blijft je ogen uitkijken.
    En dan die scootertocht maar goed dat er niet al te veel mensen op straat liepen hahaha.
    Jeetje en nu al op de helft van jullie avontuur al zoveel gedaan en nog zoveel plannen.
    Jullie halen er echt alles uit GEWELDIG!
    Have fun and enjoy your blessings!
    Heel veel kusjes en GO GIRLS
    Johan en Anja

• 19 December 2014 - 13:34

Els Voermans:

Hoi Tessa (en Denise)
    Super om jullie verslagen te lezen! Geweldig wat jullie allemaal al gezien hebben en meegemaakt!
    En wat een bijzondere huisdieren zeg! Wij wensen jullie nog heel veel plezier en verwondering toe op je unieke reis door Indonesie!!! Ik kom later graag een keer foto's kijken! Kerstgroetjes vanuit een nat Nederland van tante Els, ome Peter, Mark, Koen, Suus en Joost en een lik van Gobi! xxxxxxx

• 19 December 2014 - 23:02

Eddie En Mia:

Ha schatten,
    Wow, wat een adembenemende belevenissen weer!!!!!!!
    Jullie halen er zo te lezen alles uit wat er uit te halen valt;)!
    Waar blijft de tijd hè Tessa: op een olifant zitten, ze dan ook nog hebben mogen wassen en eten geven is helemáál geweldig!!!!!!
    Hoe bijzonder dat je al zoveel verschillende plekken hebt bezocht met steeds weer nieuwe indrukken, natuur, dieren, vervoer, mensen, gebeurtenissen (zelfs een koninklijke crematie....), tradities!
    En wat dacht je dan van die "markt", echt heel indrukwekkend hoor!!!
    Bedankt weer dat jullie de foto's met ons willen delen, we kunnen er naar blijven kijken;)!
    Op naar de tweede helft van jullie wereldreis!
    Nog hééééééééééél veel plezier daar!!!!!!!!
    Kerstgroetjes en liefs uit Oosterhout!

• 20 December 2014 - 11:32

Simone Van Puijenbroek:

geweldig allemaal. Heb alleen een petitie getekend waarin ze het willen verbieden om op olifanten te rijden. Mag binnenkort dus niet meer. Hebben jullie toch mooi meegenomen.
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. En wat dat shoppen betreft, Denise, vergeet je tantje niet.
    Veel plezier. Prettige kerstdagen. xxx tante Jop

• 21 December 2014 - 10:10

Celine:

Hi Denise en Tessa. Heel fijn om jullie gezellig verslag en bijbehorende foto s te ontvangen.super gewoon!geniet ervan ,eigenlijk onnodig dit te zeggen en alvast een fijne kerst in waarschijnlijk tropische temperaturen en een goed begin van 2015. Tot dan liefs yves en celine

• 21 December 2014 - 13:40

Nicole:

Hee meiden,
    Wat een belevenissen weer :-)
    Een olifanten weeshuis, echt wat voor jou Dennis!
    Genietze! X